Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Thursday, July 28, 2005

En stor man (*kräkljud*)

Genom komatröttheten ser jag på Gomorron Sverige med Ingela Agard. Hon frågar männen i soffan om Dag Hammarskjöld "var en stor statsman". Någon som vill gissa svaret? Jepp, som ni trodde. Han var en stor man och en stor statsman.

Ursäkta, men jag försöker äta frukost. Jag har inget emot Dag H personligen. Hur skulle jag kunna ha det? Det som däremot får mig att förlora min mage är samtalet kring den stora mannen Hammarskjöld.

"Han personifierade det internationella samfundet". Sådana rubriker får mig att aldrig mer vilja ta del av media, att glömma min statsvetarexamen (statsvetare älskar honom mer än själva livet) och att döva mig med stora mängder alkohol.

För är det någonting den stora mannen Dag Hammarskjöld personifierar så är det det liberala konsensusperspektivet på samhället och politiken. Där idéerna styr världen, inga egentliga intressekonflikter mellan t ex kön och klasser föreligger och där FN kan och ska frälsa oss från allt ont.

Ingenting annat skådespelet i dess renaste form.

6 Comments:

Blogger Klara said...

heja, nu har du skrivit två. Please ta upp kampen med carlrobert.blogspot.

Kram
k.

8:20 AM, July 28, 2005  
Blogger kokolokko said...

syrran, darling. nu sitter du säkert på planet o gosar. hoppas allt m lägenheten osv gick vägen. håller tummarna för att mötet m argentina blir lyckat o väntar m spänning på dina reseberättelser. pussar o gos! koalan

3:57 PM, August 09, 2005  
Blogger Pelle Rödin said...

Mycket bra skrivet. Maken till underdånighet, servilitet och brist på analys som rådat i nationens tidningar, särskilt här i Uppsala, får man leta efter när det gäller DH.

Jag tror att det handlar om borgerlighetens uppdämda behov av hjältar med internationell glans. Det finns inte så många, då gör man vad man har med dem som finns.

1:28 PM, August 10, 2005  
Blogger Tobias Smedberg said...

Visst är det att svära i kyrkan om man kritiserar ens en liten del av DH. Men kritik i all ära. Bra på att skriva dikter var han iallafall. Varmt vill jag rekomendera samlingen "Vägmärken". Finns på vilken pocketshop som helst för den som inte läst den.

5:27 AM, August 18, 2005  
Blogger Syrran said...

Tack for kommentarerna, people!
Per: jag gav bockerna till min kompis Ingrid som ocksa jobbar pa turistbyran, du fick dem val? Tack for lanet!

6:01 PM, August 19, 2005  
Blogger Tobias Struck said...

Övertygelser om intressekonflikter mellan könen är ju väldigt fredskapande...

DH var altruist och lika meningslös som någon annan altruist.

Bara individualism och rättvis egoism kan häva kriget mellan både kön och etniciteter.

Klasser och religioner är mystiska gemenskaper utan någon verklighetskontakt.

2:14 PM, August 03, 2006  

Post a Comment

<< Home