Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Friday, August 19, 2005

Omyndigförklarad

Ett outtalat löfte har följt mig länge. Jag har lovat att aldrig dra nytta av att mina materiella intressen ibland sammanfaller med patriarkatets rörelser och motiv. Jag har lovat det för att den vinst som lockar är kortsiktig och villkorad och kräver min underkastelse.

Men nu, om inte förr, har jag uppenbarligen svikit.

Det var bostadsbrist i San Nicolás där jag skulle försöka bo i fyra månader, väskan var tung och det började bli kväll. Rum för en natt kunde jag få men inte mer. Visst, det fanns ju alltid El Micerino. Also known as definitionen på alienation och dessutom omöjligt dyrt.

Men hoppsan, där kikade patriarkatet fram och jag var omyndigförklarad och plötsligt fanns ett rum med tillgång till kök for en nätt summa. Hur gick det till, frågar man sig - det var ju fullt alldeles nyss? Jo, vahettere du är ju kvinna. Det vill säga svag. Det vill säga hjälplös.

Svag och hjälplös var mer eller mindre andemeningen i det tal som dueñan på mitt hotell stämde upp i strax innan hon hyrde ut ett av sina privata rum till mig. Hur gammal är du egentligen? Vad säger dina föräldrar om att du reser ensam? Om min dotter gjorde som du skulle jag dö, dö säger jag!

Och jag böjde huvudet i underkastelse: ja, jag är svag! Jag är hjälplös! Och patriarkatet gav mig ett rum och vi var båda ganska nöjda efter den ronden som jag förlorade.

För att minska obehaget av att ha svikit kan jag ju låtsas citera Blanche och Tennessee Williams: "I´m simply trusting the kindness of strangers".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home