Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Sunday, September 11, 2005

11 september 1973

Det är Chiles dag idag.

Med tysta minuter för "elfteseptemberoffren", bilder från ground zero och terroristexperten Magnus Norell på repeat i SVT:s Debatt, så är det Chile och 32-årsdagen som finns i mina tankar.

Det är tre år sedan jag lämnade Santiago. Tre år sedan jag varje dag passerade det en gång sönderbombade La Moneda på väg till universitetet. Tre år sedan Tito berättade om tortyren och Verónica om koncentrationslägren i norr dit hon åkte för att leta efter sin man.

Och jag vill till Santiago.

Jag vet att jag inte behöver tala om för er att USA förberedde militärkuppen i månader och år med konstruerade ekonomiska kriser, pengar och vapen till högern och träningsläger i Brasilien för torterare. Nej, det vet ni - det är ju broschyr 1A för den svenska allmänvänstern. Det här är bara en text av plikt. Och av längtan.

2 Comments:

Blogger Tvivlet said...

Hej, Kristina. Jag läser, bara så du vet. Keep it up!

7:32 AM, September 12, 2005  
Blogger Pelle Rödin said...

"En revolutionärs första förpliktelse är att slå vakt om konstitutionen."
(Allende 1972. Känns förvånansvärt aktuellt?)

2:35 PM, September 13, 2005  

Post a Comment

<< Home