Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Sunday, September 25, 2005

Inga marginaler

Jag urskiljer efter snart två månader ett fenomen som återkommer i den här staden. Människors misstänksamhet. Buenos Aires och dess invånare är naturligtvis tusen andra saker, tro inget annat. Men nu till detta drag.

Jag är pa väg in i en "vi har allt möjligt"-affär pa Avenida Corrientes, behöver kuddar till mitt ännu ganska omöblerade rum. Kommer från kontoret på Callao och har ryggsäck på mig samt en påse med tyg i handen. Jag släpps inte in i affären. Inte med dessa två verktyg för plundring som jag utan tvekan kommer att fylla med diskställ, lampor, stearinljus och rökelse. Men hurra, det finns låsbara skap där jag i sällskap med personal (inte själv, jag kan ju stjäla nagot på vägen) får göra mig av med mina riskfyllda tillhörigheter. Och jag som bara ville titta lite. Men "titta lite" gör man inte i affärer i Buenos Aires.

Expediten i lilla klädbutiken nosar mig i nacken, blir semi-irriterad när jag vill bläddra bland tröjorna och hänger sedan alldeles utanför provrummet och hetsar diskret. Jag är en misstänkt. Och inte den enda. När jag inte är tillräckligt ihärdig med att stänga porten till vårt hus får jag en utskällning av den gamla damen på tredje våningen. Vem som helst kan ju komma in! Usch och fy och allt är hemskt!

Man skulle kunna kalla denna misstänksamhet för brist pa "socialt kapital". Detta favoritbegrepp för statsvetare utan konfliktperspektiv. Eller, snarare utan materiellt konfliktperspektiv. Man menar ju att konflikter existerar, men att deras grund ligger i att folk inte bowlar tillsammans längre. (Ja, jag raljerar. Liberala studenter i jämförande politik kan höra av sig för diskussion)

Om jag med samtliga reservationer ska våga mig på en egen, materiell, förklaring så handlar det istället om avsaknaden av marginaler. Den Menem-/IMF-producerade kris som drabbade landet ett år in i seklet förflyttade miljoner från fattigdom till extrem fattigdom. Och ytterligare andra, vana vid medelklassliv, in i en för dem ny fattigdom som man knappt hade redskap och kunskap att hantera. För många har situationen genererat kokande, fokuserad, politisk aktivitet. Klasskamp och motstånd. För andra har den kanske bara genererat misstänksamhet.

2 Comments:

Blogger blogpromo said...

Live From the Palm-Microsoft Announcement
PC World's Techlog News, opinion, and links from Editor in Chief Harry McCracken.
Hey,I love your blog here!

I have a american singles site/blog. It pretty much covers dating plus other related stuff.

Please come and check it out if you get time :-)

6:53 PM, September 26, 2005  
Blogger J.p. said...

Shoppers use blogs for bargains
Many see blogs as trustworthy sources for what they should buy Consumers are starting to use weblogs, or blogs, as guides to what they should and shouldn't buy, finds a survey.
I have a At Home Jobs site/blog. It pretty much covers At Home Jobs related stuff.

6:56 PM, September 26, 2005  

Post a Comment

<< Home