Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Thursday, September 15, 2005

Militantes plásticas

Min feminism är starkt kopplad till det fysiska. Att jag äger mig själv. Att min kropp och sexualitet är till för mig och att det personliga och kollektiva kriget mot skönhetstvång och objektifiering måste föras varje dag är grundsatser i mitt feministiska credo.

Jag har självklart inte vunnit än, men det blir åtminstone ingen rakning, inga dieter, krämer eller obekväma kläder. För att inte tala om plastikkirurgi. De flesta av oss betraktar väl det som något otänkbart, en tragisk lustighet man kan rysa över när man zappar förbi Extreme makeover pa trean. “Den som lägger sig under kniven är slutgiltigt förlorad” har jag tänkt.

Denna sanning har jag dock fått omvärdera sedan jag kom till Argentina och knappt ser människor med rynkor. Här lyfter sig alla kvinnor.

Eller “alla” – vad snackar jag för skit? I ett land där miljoner lever ur hand i mun vore det ett ruttet skämt att säga så. Men från (den övre) medelklassen och uppåt råder det strama, stumma ansiktets lag. Många har svårt att le, en del har svårt att tala ordentligt och alla ser läskiga ut. Några få paminner t.o.m om oretuscherade snapshots av Wacko Jacko och då är det ju riktigt illa.

Det otroliga jag ska komma till är att de stenhårda medelålders feminister man träffar då och då också går runt med deformerade nunor och stela leenden.

De är inte förlorade, de är knivskarpa. De hatar patriarkatet med mitt hat och mer.

Jag vet inte hur man ska förklara det. Att skönhetshetsen är värre här och svårare att stå emot även för radikala feminister? Att man inte anser att feminism och traditionella skönhetsideal står i motsättning till varandra? Att det t.o.m handlar om feministisk frigörelse?

Jag hör ju nu inte till dem som tycker så, men lovar att i fortsättningen inte döma mina systrar utifrån antalet stygn bakom öronen.

2 Comments:

Blogger eddyericks1343 said...

i thought your blog was cool and i think you may like this cool Website. now just Click Here

7:35 PM, September 19, 2005  
Anonymous Anonymous said...

Invasion! kommer tillbaka i höst. Då ska jag konsumera den massor.

7:33 AM, July 31, 2006  

Post a Comment

<< Home