Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Friday, October 07, 2005

Johan Tralau, kvinnorna och föraktet

Läser på dn.se att statsvetaren Johan Tralau i tidningen Axess har anklagat Tiina Rosenberg för plagiat. Det är naturligtvis inte svårt att se detta som ännu ett bidrag till SM i feministbashing 2005, men det är inte denna tvivelaktiga tävling som i sin helhet skall analyseras här. Istället tänkte jag delge er några av mina personliga erfarenheter av denne Johan Tralau.

Uppsala Universitet, hösten 2001. Jag är en ivrig och (om jag får säga det själv) skarp student i politisk teori. En av de få kvinnliga studenterna på denna i mitt tycke fantastiska delkurs. Det är dags för seminarium med nämnda Tralau och jag har skrivit pm om den radikalkonservative filosofen Carl Schmitts möjliga relation till pacificmen som ideologi.

"Kristina, vad var det du skrev om? Var det inte något om den 'lilla världen'?"

Och sedan, för att kommentera ett av mina inlägg:

"Men snälla Kristina, kan du inte försöka vara lite akademisk i alla fall?"

Jag har senare förstått att Johan Tralau generellt praktiserar förlöjligandet som pedagogisk metod. Här drabbade det dock som av en slump endast den kvinnliga studenten i rummet.

Jag skall inte från andra sidan jorden uttala mig i sakfrågan vad gäller anklagelser om plagiat. Men om Tralaus syn på kvinnliga forskare är analog med hans syn på kvinnliga studenter är det lätt att räkna ut vari hans motiv ligger. Och hur tungt hans ord väger.

3 Comments:

Blogger Nisse Sandqvist said...

Den här bloggen var typ bäst! :-D

4:24 PM, October 08, 2005  
Blogger Tvivlet said...

Se här även: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=472186&previousRenderType=6

6:36 AM, October 10, 2005  
Blogger Syrran said...

Tack bada tva!

9:08 PM, October 11, 2005  

Post a Comment

<< Home