Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Thursday, October 13, 2005

Okej patriarkatet, jag fattar.

Det var alltså dags att bli påmind nu. Och det är bara att tacka för det.

Det hände när jag bodde i Chile, och det har hänt igen. Att jag sitter i ett land på andra sidan jorden och börjar tänka att "Ja, men i Sverige är vi ju ganska jämställda ändå."

Det är som att jag har fått huvudet förvridet. Det kan ha varit helgens möte med sina abortdiskussioner och psykfall till katoliker som gjorde det. Eller de små klisterlapparna på bussen där 19-aringar erbjuder analsex för 20 kronor i halvtimmen. Eller den totala översexualiseringen av allt offentligt rum i Buenos Aires. Som förde mig till psykosens gräns och fick mig att uttala orden "Men i Sverige, där är det i alla fall inte såhär".

Jo, lilla Kristina. I Sverige är det precis såhär. I Sverige dödshotas och trakasseras Tiina Rosenberg och avgår. I Sverige äger Timbro det offentliga samtalet. I Sverige får feminister inte finnas. Men okej, vi får ju fortfarande göra abort. Jag kanske ska bli gravid och göra en när jag kommer hem bara för att utnyttja den rätten innan den försvinner?

Det är bara att lyfta på hatten för dig patriarkatet. För påminnelsen om att Sverige är sjukt av samma gift som Argentina, Afganistan och alla andra länder.

3 Comments:

Blogger ryder said...

What is RSS and how to use it
Posted on Thursday, October 13 2005 @ 05:20:22 CEST by LSDsmurf Designtechnica is pleased to announce the release of our latest guide What is RSS and How to Use it.
I was just blog surfing and found you! If you are interested, stop by my
href="http://www.luckys-traffic.info/p/poster.html">click for cash
related site.
You may find something of interest, cheers!

9:22 AM, October 13, 2005  
Blogger Anna Ardin said...

Samma gift. Ja. Men mindre dos. Får man säga så?

Skulle det vara bra om Argentina gick samma väg som Sverige eller är det en återvändsgränd?

Jag tycker att det är ok att tänka att det är bättre i Sverige. Men jag känner mig lite liten och osäker när jag hör att du gisslar dig själv för såna fula tankar.

3:48 PM, October 25, 2005  
Anonymous Fjalar said...

"Men okej, vi får ju fortfarande göra abort. Jag kanske ska bli gravid och göra en när jag kommer hem bara för att utnyttja den rätten innan den försvinner?"

Ja, inget höjer ju humöret som att få mörda ett barn. Bara för att man kan.

1:16 PM, October 16, 2006  

Post a Comment

<< Home