Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, October 11, 2005

Rapport från Mar del Plata

I helgen var det Encuentro Nacional de Mujeres, det 20:e i ordningen. En separatistisk kvinnokonferens med 30 000 deltagare fran hela Argentina. Här följer min dagbok fran mötet.

Lördag 8 oktober

Vi, 15 feminister från huvudstaden, anländer till Mar del Plata i denobarmhärtiga gryningen. Varför är det så kallt? Men när vi äntrar vår lånade lägenhet och får kaffe, sol och havsutsikt på balkongen tinar vi snabbt. Mina rutinerade medresenärer hävdar att inget händer förrän lördag eftermiddag då seminarierna börjar. Vi kan lugnt gå till stranden. Så vi solar och chillar och jag låter två iskalla atlantvågor skölja över mig. När jag möter upp med Annika på seminariet om våld mot kvinnor visar det sig att jag missat hela invigningen. Irritation.

Våldsseminariet är bra men lite väl ostrukturerat för min svenska smak. Spridda tankar och erfarenheter. De duckar för min fråga om mans kollektiva skuld (eller "ansvar" om vi ska mjäka) och jag inser att det jag saknar mest i kvinnorörelsen här (och överallt) är ett ordentligt könsmassigt konfliktperspektiv. Patriarkatet ses endast som abstraktion. Inte som ett manskollektiv med skuld och ansvar för våld och exploatering.

På kvällen tar vi del av mötets kulturella utbud. Först en grymt arty dansföreställning med titeln "Kropparnas diskurs". Ja, ni fattar. Sedan en fantastisk teaterpjäs om abort, där kyrkan, familjen och en massa annat sågas skoningslöst.


Söndag 9 oktober

På söndagen går jag på abortseminariet. Det är egentligen meningen att man ska delta i samma seminarium under hela helgen, men jag kan inte hålla mig. Och det är ett bra beslut, för här börjar äventyret.

Ett sprängfyllt klassrum där man pendlar mellan att följa talarlistan slaviskt och att skrika rakt ut á la Ricki Lake. På ena sidan de överklassiga katolikerna med diskreta pärlor i öronen, på andra sidan ett myller av olika sorters abortaktivister. Jag hade inte riktigt fattat den rumsliga uppdelningen och hade råkat hamna på katoliksidan.. Som tur var kommer Annika (sent!) och kastar en räddande grön armbindel åt mig tvärs över rummet. Då och då blir det fullt kaos, och jag som verkligen inte ar radd for konflikter får ont i magen och vill gå hem.

Abortmotståndarnas mantra om att "livet börjar i konceptionsögonblicket" kryddas med lögner, förolämpningar och allmän fundamentalism. Här är ett urval:

"Ni är mördare och egoister"

"Vill ni ha det som i Europa, där det bara finns pensionärer pga alla aborter? Och där de måste ta emot en massa afrikaner som de inte vill ha för att inte landet ska bli helt utan ungdomar?"

"Jag jobbar med fattiga barn. Jag älskar barn. Tanken på att de inte skulle finnas gör mig jätteledsen."

"Det är George Bush som tvingar oss i tredje världen att göra abort och äta preventivmedel."

En freakshow av självrättfärdiga kräk som man skulle kunna skratta åt. Om inte. Om inte denna freakshow skrev abortlagarna på hela kontinenten (med undantaget Kuba, där det som bekant finns annat att anmärka på). Om inte dessa överklassbrudar och deras kyrkor fulla av män tvingade tusentals kvinnor till smutsaborter och trasiga underliv. Om inte ett folkmord på kvinnor pågick.

En ung abortmotståndare berättar en tårfylld historia om sina fyra adopterade barn och om hur "tacksam hon är för att deras biologiska mödrar inte gjorde abort". En kvinna framför mig på golvet ger henne ett exploderande svar på tal:"Så den egentliga orsaken till att jag inte får bestämma över min egen kropp är att medelklassens damer vill ha mina barn?". Pang!

Seminariet avbryts av kostymklädda män på gatan utanför och det blir semivåldsamma konfrontationer när vi forsöker köra bort dem. De sjunger om Jesus och livet, vi skriker: "Iglesia, basura, vos sos la dictadura!" (Typ, jävla kyrka, du är diktaturen). Äckel och adrenalin i mina ådror.

Det blir dags för mötets stora demo. 30 000 kvinnor i ett tretimmarståg genom Mar del Plata. Jag, mellan feministiskt rus och utmattning.

"Saquen sus rosarios de nuestros ovarios" (Ut med era radband ur mina äggledare")

"Por los violadores, la carcel ya - para Romina, la libertad" ("Fängelse för våldtäktsmännen, frihet för Romina". Läs mer om Romina Tejerina på Anna Ardins blogg)

"Mujer, escucha - unete a la lucha!" (Lyssna kvinna, gå med i kampen)

Ny adrenalinrush när demon avslutas med en "escratche" utanför stadens katedral. Ett hundratal unga katolikmän och ett fåtal kvinnor bildar mur på kyrktrappan, med bilder på foster i händerna, mumlandes böner. Det liknar exorcism. De tycker synd om oss som ska till helvetet. Vi hatar dem och visar det. För att de hatar oss. För att de hatar vara kroppar och allt vad frihet, värdighet och självbestämmande heter. Poliser i massor hindrar fysisk konfrontation och till slut går vi hem.

När vi sedan äntligen kommer iväg på kvällens peña (fest med folkloremusik) somnar Mariana på golvet framfor scenen. Efter en dag som full av hundra dagar.


Måndag 10 oktober

Konferensen avslutas med uppläsning av slutsatser och beslut om provins förnästa års möte. Manga hoppas på Jujuy, en utfattig provins i norr som av mina argentinska compañeras beskrivs som medeltida och feodal. Många kvinnor arbetar där under slavliknande förhållanden i mer välbeställda hem och förväntas vara sexuellt tillgängliga för männen i huset. Jujuy är Romina Tejerinas hemprovins och det blir också där som mötet hålls 2006. Jubel.
När tusen och tusen kvinnor ropar "Romina, présente!" så fäller jag en tår. Så jävla blödig.

Jobbig, lång bussresa. Men hey. Och Buenos Aires känns nästan som att komma hem.

2 Comments:

Blogger kokolokko said...

Du är fantastisk m ord, darling. Önskar jag varit där m dig o alla systrar. Gåshud.

Härliga bilder också. Skönt att snart ha dig o Annika tillbaka. Då kanske man kan tänka sig en liten reunion m basandet?

Hårda kramar fr koalan

5:01 AM, October 21, 2005  
Blogger Anna Ardin said...

http://annaardin.blogspot.com/2005/06/romina-dmdes-fr-mord-igr.html#links

Här är länken till Rominaposten. Du kan ju lägga upp mig här till höger också, nu när du ändå tipsar om mig!

Och din dagbok var mycket intressant. Är det Bush som ligger bakom aborterna alltså. Fan vilken kille.

4:00 PM, October 25, 2005  

Post a Comment

<< Home