Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, November 15, 2005

"Därför är du också sämpig"

Nu har de kommit på att det sociala arvet existerar även i klassklyftornas hemland Argentina. Grattis. Största tidningen Clarín skrev igår att "studier inte garanterar klassresa" och hänvisade till en nyligen publicerad rapport från Universidad de Buenos Aires.

Studien visar att bland unga människor med universitetsexamen i bagaget lyckas bara 20% hitta jobb med anständig lön - om bagaget också innehåller en bakgrund i underklassen. Kommer man däremot från övre medelklass är siffran 70%. Hur många ur fattiga hem som alls tar sig in på universitetet nämns inte i artikeln.

Vi kanske ska reda ut vad begreppet "anständig lön" innebär i sammanhanget? Enligt artikeln handlar det om en inkomst som överstiger det officiella måttet för existensminimum. Det vill säga: 80% av dem med universitetsexamen och ursprung i fattiga hem lever på mindre än existensminimum. Förklaringen till denna svårighet att klättra på samhällsstegen anses vara brist på sociala nätverk i de lägre samhällsklasserna.

Men är det verkligen klassresor vi vill ha? För mig är det något som skaver här. Det är den där generaliserbarheten igen. Jag vill gärna veta: kan alla, precis alla, göra klassresor i det här ekonomiska systemet?

Vad jag har förstått behöver nämligen kapitalismen sina fattiga, sina arbetslösa, sin underklass. Sina avskräckande exempel. "Nähä, du vill inte sälja din arbetskraft till mig för underpris? Utanför dörren står tjugo som kan ta din plats."

Den sociala ojämlikheten är kapitalismens förutsättning och livsluft. Vad säger ni om att avskaffa den istället för att efterlysa klassresor för ett fåtal?

6 Comments:

Blogger Tvivlet said...

Jag ger respons. Måhända läste jag lite slarvigt men hur var det med rubriken egentligen? Varför det citatet?

5:42 AM, November 19, 2005  
Blogger Syrran said...

Citat fran "Det sociala arvet". Ju. Hur ar det med dig i norrland?

5:58 AM, November 19, 2005  
Blogger Tvivlet said...

Hmm, det kändes oerhört Doktor Kosmos, men jag har glömt av. För övrigt har jag tagit till mig deras senaste skiva nu på sistone. Först tyckte jag att den var ointressant eftersom musiken inte är som förr. Sedan insåg jag att dom formulerar mycket av det jag känner och tycker.
Med mig är det väl ganska bra. Jag gillar inte min klass så mycket. Den stämmer inte med mina förväntningar. Jag räknade med människor som tror på och vill förändring, men möts av, ja, ingenting. Ingen journalistyngling som HATAR orättvisor, ingen som vill angripa de stora frågorna, ingen brinnande feminist och egentligen ingen som ÄLSKAR radio. Jag ville ha människor med starka viljor och stora hjärtan och helst skulle de vara lite naiva också. Naiva nog att tro på en bättre värld. Men där blev man blåst på konfekten. Om min klass är morgondagens journalister, nej, jag vill inte tänka på det.
För övrigt längtar jag till jul och nyår då jag får träffa en och annan som jag inte träffat på länge.
Det här blev för långt antar jag. Din blogg är hur som helst allt det min klass inte är.

1:58 PM, November 20, 2005  
Blogger Syrran said...

Trakigt att hora. Med din klass menar du da "journaliststuderande" eller nagot annat?

Bortsett fran de avsaknade idealen, finns det nagra vanner daruppe? Hoppas det.

Min nedrakning har borjat (4 veckor) och det stressar mig. For att jag har en massa jobb kvar och for att jag ju gillar det har stallet.

Ses kanske pa jullovet. Kram

5:47 AM, November 21, 2005  
Blogger kamikaze said...

Åh, kommer du hem till jul!? då ses vi kanske också!

Klassresor? Fan, så jäkla långtråkigt allt det där snacket. Hos oss också: Vi räknar på inkomstmaximering. Kan det bli töntigare? (Att vi gör vad vi gör för att bli rikare är kanske inte alltid hela verkligheten, men jag har hört att det e en god nog approximation för att börja räkna. Och det vet ju alla, att med tillräckligt många siffror på toppen blir vilket korsord som helst en ren fysikalisk sanning.)

Varsågod mina tankar, lek lite i den här buren ett liv eller två. Glöm inte att utforska hörnen ordentligt! Hoppas ni får det riktigt, riktigt spännande!

kramar

2:35 PM, November 21, 2005  
Blogger Syrran said...

Hej!
Ja, jag vill jattegarna ses i jul om du ar i Sverige!
KRAM K

6:11 AM, November 23, 2005  

Post a Comment

<< Home