Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Saturday, December 03, 2005

Resa och självrannsakan

Eftersom att jag är på minisemester tänker jag tillåta mig att vara lite personlig här för omväxlings skull. Det är en engångsföreteelse, jag lovar att snart igen gömma mig bakom abortkampanjer, exploatering och argentinsk politik.

Tog bussen norrut igår, till provinsen Misiones, för att kolla in de världsarvslistade vattenfallen i Iguazú. Den som har sett den überkoloniala, kvinnohatande skitfilmen "The Mission" med bl a Robert de Niro har också sett dessa cataratas.

När man reser ensam blir det en del tänkande, och jag har sedan jag lämnade Buenos Aires uppmärksammat några störande otrevligheter hos mig själv. Som det här med israelerna till exempel.

Var och en som någon gång har rest vet att ungdomar från det lilla landet i mellanöstern, vars regering förtrycker och fördriver palestinier, är grymt överrepresenterade i backpacker-världen. Och en ansenlig del av dessa resande israeler verkar ha hamnat på mitt hostel här i Puerto Iguazú. Men pratar jag med dem? Nej.

Några alternativa förklaringar:

Jag är blyg. (Nja, inte särskilt)

Joyce Carol Oates fantastiska "Blonde" tar all min uppmärksamhet. (Delvis sant)

Jag är rasist. Fan, det är ju lite sant! Och inte bara på det där strukturella sättet som alla priviligierade vita svenskar är. Utan specifikt fördomsfull och rasistisk mot israeler. Så fort jag ser dem känns det som att jag drabbas av Tourettes syndrom och ska börja skrika om muren, Jenin, ljudbomber och folkrättsvidrig ockupation.

Allt det där finns ju och är sant. Israels regering utövar statsterrorism mot ett helt folk. Men ska de här ryggsäckstyperna a priori bära skulden för det? Vet jag säkert att de röstade på Sharon? Vet jag att de inte är medlemmar i någon solidaritetsgrupp för en rättvis fred med Palestina? Nej, just det. Skärp dig nu Kristina och var inte så självrättfärdig.

Speciellt eftersom du inte är något annat än en rik exploaterande turist från primer mundo.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home