Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, January 17, 2006

Feministisk önskning inför 2006

Jag var utomlands. Jag slapp att på nära håll konfronteras med det feministhat som ursinnigt slog över Sverige med järnrör hösten 2005. Det jag nåddes av var glimtar från tidningarnas hemsidor och trötta, besvikna mejlrapporter från syrror i Sverige. Hur fan kunde det bli såhär? När blev det skottpengar på oss? DN:s ledarsida skrev väl om våld mot kvinnor hela tiden och män bildade en massa nätverk hit och dit? Alldeles nyss var vi ju överens om att våldet är alla mäns, om inte skuld så, ansvar?

Just det, vi var överens. Och feminister bör inte vara överens med systemet. Feminister bör inte känna sig nöjda och trygga när de är polare med DN:s ledarsida. Feminister bör inte – aldrig någonsin – sträva efter konsensus med sina motståndare. För att citera Emma Goldman: möter du inte på motstånd gör du inte din politiska läxa.

Därför önskar jag mig en enda sak av oss, mina kära systrar, inför 2006. Att vi inser att konflikt är vårt naturliga tillstånd. Att vi inte blir förvånade och rädda när patriarkatet spottar på oss när vi utmanar dess själva fundament. I år ska vi spotta tillbaka.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home