Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, February 28, 2006

En bot mot nostalgi

"Man bör kalla saker vid dess rätta namn" *Ryyys*

Det är bara att erkänna: Jag är, liksom många andra i det här landet, en totalsucker för myten Olof Palme. Det retoriska geniet, det teatraliska rytandet mot supermakter, engagemanget i creddiga regioner som Latinamerika, Palestina och Sydafrika.

Hur går det till? Hur kan en socialdemokratisk statsman (fatta äckelfaktorn på det ordet) utgöra en sådan soft spot för mig? En radikalfeminist flera mil till vänster om sossarna?

Jag får skylla på indoktrinering i barndomen. Och på min älskade pappa, som nyligen gick bort. Han fick nämligen alltid något religiöst i blicken när Palme kom på tal.

Men i dessa sjok av nostalgi och vacker retorik är det tur att Andreas Malm finns och kan hjälpa mig att nyktra till.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home