Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, March 21, 2006

Liten diskussion om vithet

Den 8 mars skrev jag ett inlägg om Ulrika Kärnborgs krönika som publicerades i DN samma dag. Krönikan var deppig men bra - det jag reagerade på var att hon avslutade med ett citat som jag uppfattar som grymt etnocentriskt. Jag e-postade Ulrika för att kolla vad hon menade, här följer vårt samtal:

"Tjenare!
Det sista citatet är mycket känt - och gammalt - det kommer från Yoko Ono. Jag tycker att det fortfarande funkar. Vad gäller plikt och statistik, så ja, det är vår plikt. Om du tycker det är lite långtråkigt så håll dig till kurslitteraturen.

Vad det "vita" med statistik från hela världen ligger i fattar jag uppriktigt sagt inte. Om det inte handlar om Yoko Ono citatet. Tycker du att hon är vit? Det största problemet med statistik är annars att den tenderar att vara felaktig.

Med vänlig hälsning
Ulrika Kärnborg"

"Hej, tack för svaret!
Jag menade inte att din krönika var trist, jag menade att det var trist att du behövde skriva en sådan krönika. Det är trist att det fortfarande är vår plikt. Och det är minst sagt trist statistik du tar upp.

Jag vet att citatet är gammalt och välanvänt och ja - det var bara citatet jag menade. Krönikan i övrigt har jag som framgick av texten inga problem med. Men exakt vem talar du till när du säger "nigger"? Det spelar ju ingen roll att Yoko Ono myntade det, du har ju valt att använda det som ditt eget. Det jag menar är att jag uppfattar ditt tilltal (genom citatet alltså) som att exkludera en ganska stor mängd kvinnor. Svarta kvinnor är ju t ex "niggers" både genom att vara svarta och kvinnor, men den dubbla underordningen omintetgörs genom analogin niggers - kvinnor.

För övrigt tycker jag att du oftast skriver bra och relevant (och blev därför lite extra besviken).

Vänligen,
Kristina Lindquist"

"Hej!
Ja du vet säkert lika väl som jag att ordet "nigger" har använts av svarta på samma sätt som ordet "bög" eller "queer" har använts av gayrörelsen, det vill säga man tar förtryckarens språk och desarmerar det. Nu kan man invända att jag som vit, svensk kvinna inte kan göra det, att jag inte kan känna mig solidarisk med färgade kvinnor eller som Yoko Onos"nigger". Jag vill hävda att jag visst kan det. Och att jag bör det. Att alla kvinnor bör kunna solidarisera sig med andra kvinnor. För mig är det motsatsen till rasism, och det tänker jag stå för i all framtid. Massor av kära hälsningar
Ulrika"

Kommentera gärna! Och kolla in Petra som skriver bra om vithet, rasism och annat.

4 Comments:

Blogger Tvivlet said...

Det verkar inte som att det riktigt gått hem hos Kärnborg att svarta kvinnor osynliggörs när man säger att kvinnor är världens negrer. Fortfarande. Men hon menar förstås väl.

6:01 AM, March 22, 2006  
Blogger kamikaze said...

testing.testing.

jag har försökt kommentera på din blogg flera gånger... vill kolla om det funkar innan jag skriver ihop nåt.

4:47 PM, March 26, 2006  
Anonymous Johanna Nordlund said...

Jag vet inte riktigt vad man ska säga...det sista svaret från Ulrika kändes som goddag yxskaft... Jag tror inte att hon alls förstår vad du menar... Hon verkar tycka att hon genom att använda citatet solidariserar med ALLA kvinnor, i motsats till att exkludera en stor del. Men jag håller med dig, jag tycker att citatet blir konstigt. Jag fick en bild av en grupp vita medelklasskvinnor som jämför sig med "niggers" som grupp, underordnande de vita som grupp, utan att se att alla kvinnor lever i samma könsmaktsordnade värld...

Skitbra blogg förresten! Läser den oftare än jag kommenterar... Jag hoppas du kan komma på inflyttningsfest i Luthagen senare i vår. Jag och David har blivit bostadsrättinnehavare... (och måste hädanefter rösta på moderaterna.)

/Johanna

1:17 PM, April 04, 2006  
Anonymous Xiomara said...

Antingen förstod inte Ulrika alls vad du menade (läste ditt mail slarvigt?) eller så spelade hon lite dum, vilket i så fall är begripligt, för det var hennes enda sätt att "komma undan". Annars hade hon bara fått erkänna att Yoko-citatet har en fet blind fläck. Sen tycker jag att "Woman's the nigger of the world" är ett rasistiskt påstående, inte enbart för att det osynliggör icke-vita kvinnors dubbla underordning, utan också för att citatet naturliggör svartas underordning. Citatet vill ju säga ungefär: "Titta, vi (vita kvinnor) behandlas som negrer!" Meningen är att man ska bli upprörd över att en grupp vita människor, som således "förtjänar" bättre behandling, behandlas som om de vore svarta, underförstått mindre värda.

1:16 AM, August 24, 2006  

Post a Comment

<< Home