Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Wednesday, March 08, 2006

Vilka är kvinnorna?

Ulrika Kärnborg skriver trist pliktkrönika proppad med statistik idag på internationella kvinnodagen. Och det är klart att hon ska. Det är klart att det inte kan sägas för många gånger att kvinnor i alla länder mördas, våldtas och exploateras hela dagarna, varje dag. Och att det också gäller kvinnor i Sverige, världens fucking mest jämställda land. Bra så.

Men varför måste Ulrika falla på mållinjen? Varför måste hon avslöja sig? Med citatet “Woman’s the nigger of the world” avslutar Ulrika sin krönika. Och så hade vi inte kommit någonstans. Feminismen är vitare än vit och “Kvinnan” är du och jag men inte hon.

Ulrikas rasmetafor är säkert inte illa ment, hon är nog inte ute efter att aktivt utestänga någon. Tvärtom - hennes vinkel är just patriarkatets allmängiltighet. Men hennes kritvita utgångspunkt, helt oberörd av postkolonial kritik, blir ändå plågsamt tydlig.

Ulrika Kärnborg vill med sitt avslutande citat antagligen säga det självklara:"kvinnor är underordnade män". Visst, min utgångspunkt är också att kön framför annat är den huvudsakliga grunden för ojämlikheten i världen. Men vilka kvinnor gäller det? Hur är det med icke-vita kvinnor? Och flator? Dem som Ulrika uppenbarligen inte talar till. Med andra ord - hur ska feminismen kunna bli stark och rättvis om man ignorerar den över- och underordning som finns mellan kvinnor?

Petra skriver ibland om detta tema, och bättre än vad jag förmår.

För övrigt hoppas jag att vi ses pa Street ikväll. Temat är konflikt.

2 Comments:

Blogger kamikaze said...

hello hello tack för senast va astrevligt jag hoppas på fika i ekonomikum i veckan och guidad tur till den hetsmotfolkgruppsfredade toan. här bloggtips på temat feminiteter ulrika kärnborg glömde
http://sharazad.blogg.se

kram petra

4:43 AM, March 18, 2006  
Blogger kamikaze said...

vet inte om det inte går å kommentera eller om jag redan kommenterat 8 ggr men det inte syns på min dator??

hello hello tack för senast va astrevligt jag hoppas på fika i ekonomikum i veckan och guidad tur till den hetsmotfolkgruppsfredade toan. här bloggtips på temat feminiteter ulrika kärnborg glömde
http://sharazad.blogg.se

kram!

4:45 AM, March 18, 2006  

Post a Comment

<< Home