Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Saturday, April 22, 2006

Amnesty och aborten

Är i soliga Göteborg på årsmöte med svenska amnesty. Ganska mycket vanligt föreningstugg - verksamhetsberättelse, val till styrelsen... och faktiskt en riktigt intressant policyfråga: Abort.

Inte så att amnesty hittills varit emot rätten till abort, men frågan har liksom mycket annat viktigt legat utanför vårt mandat.

Jag ropar naturligtvis hurra för denna utveckling. Abort är inte en mänsklig rättighet vilken som helst. Rätten till abort, rätten till den egna kroppen och den egna reproduktionen är den mest grundläggande rättigheten för kvinnor och en förutsättning för allt annat. Den som inte är suverän över den egna kroppen lever begreppsligen i slaveri.

Årsmötet ska nu inte fatta något egentligt policybeslut om amnestys hållning i abortfrågan. Vi ska ge en rekommendation till ett internationellt Chair Forum som hålls i London i juni. Där kan man om de nationella sektionerna inte motsätter sig det fatta beslut om en mandatutvidgning.

Min uppfattning är ju solklar och jag hoppas att övriga årsmötesdeltagare väljer att lyssna på amnestysektionerna i latinamerika som har kämpat för att vi ska inkludera abortfrågan i vårt arbete. De latinamerikanska kvinnorna lever varje dag i abortförbudets förtryck och borde rimligen få vägleda oss i den här frågan.

Dagen började med en adrenalinrush. Vid ingången till den för helgen lånade handelshögskolan hade en liten ja-till-livet-freakshow samlats med sedvanliga banderoller med blodiga foster. Jag var nära att nita en av dem efter en kort eskalerad skrik-debatt. "Har jag ingen talan för att jag har snopp? Det är ju könsdiskriminering!!" Tur att Åsa drog med mig in till en lugnande kopp kaffe.

I eftermiddag tar amnesty förhoppningsvis ett steg mot att på allvar inkludera kvinnor i sitt arbete för mänskliga rättigheter. Rapport följer!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home