Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Wednesday, April 12, 2006

Feta onsdagstipset

Ikväll händer det prylar. Till exempel det här fantastiska föredraget på Copacabana, som jag inte kan på eftersom min darling sister Malin har gett mig biljetter till Amparanoia på kulturhuset. Konserten blir ju grym, men för er som inte ska dit rekommenderas följande:


Exklusivt besök från Buenos Aires: Mujeres Públicas på Copacabana

Mujeres Públicas är en feministisk konst- och aktionsgrupp baserad i Buenos Aires,
Argentina. Gruppen beskriver sitt arbete som varande mellan kultur och politik,
aktivism och teori. Deras arbeten behandlar och ifrågasätter samtidens normativitet,
dekonstruerar makt och använder ironi som vapen. Just nu arbetar dom med en
undersökning kring kvinnor och fattigdom.

Magdalena Pagano kommer att presentera Mujeres Públicas arbete och berätta om läget
för dom feministiska rörelserna i Argentina.

Kom och lyssna, prata och fika. Föredraget hålls på spanska, tolkas till svenska.

Kafé Copacabana, onsdag 12 april, 19.00. Hornstull strand 3.

1 Comments:

Blogger kokolokko said...

Mujeres Publicas-bruden var grym! Silje tolkade skickligt och jag blev superpeppad och inspirerad. Måste ut och göra ngt konkret NU NU NU!

Diskuterade också Linda Skugges artikel efteråt. Utspelet kan definitivt ses som en del i en större trend där det politiska förminskas till något personligt/politiskt. Den feministiska strukturkritiken trivialiseras och banaliseras till personliga utspel, utan innehåll som höjer sig över den personliga vinningens horisont...

Även om Skugge aldrig var en av mina feministikoner, så håller jag med om att det ändå känns lite sorgligt. Det är liksom inte lika spexigt som när Jan Guillo slutar kalla sig feminist pga att Göran Persson börjat lägga sig till med samma epitet... hehe.

4:35 PM, April 12, 2006  

Post a Comment

<< Home