Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Monday, May 29, 2006

Viva narcissista

Min fixering vid det egna jaget känner uppenbarligen inga gränser. Därför kommer jag nu att publicera det tal jag höll för nätverket Ingen Människa är Illegal vid lördagens demonstration i Uppsala. Den lyckade och fredliga demon arrangerades som bekant av Uppsalabor Mot Rasism och jag uppskattar att vi var ca 250 personer i tåget.

Here it goes.

---

"Inga rasister på våra gator!"

Så kommer vi att ropa i demonstrationståget om en liten stund. Och det är klart att vi ska göra det. Jag och mina kamrater blev t ex attackerade av nynazister förra helgen när vi var på väg till en manifestation vid flyktingförvaret i Märsta.

Men hur är det med rasisterna vi inte möter på gatan? Hur är det med rasisterna i våra folkvalda församlingar?

När man talar om rasistiska partier ligger det nära till hands att tänka på Sverigedemokraterna. De hade sin valupptakt förra helgen. Deras budget är större än någonsin. De putsar på fasaden och mobiliserar.

Men är det verkligen Sverigedemokraterna som är problemet? Och i så fall varför? För att driva en egen främlingsfientlig politik, det kan de ju inte. Inte än i alla fall.

Så vad gör de då? Jo, de flyttar det politiska samtalet dit åtminstone jag inte vill vara. Till en plats där det är okej att tala om ”de där invandrarna”. Ni vet, de där som begår en massa brott och kostar en massa pengar. Och det här är ändå bara retoriken. Vad som händer med den faktiska politiken vågar vi nog inte ens tänka på.

Men om vi måste, så kan vi ju tänka på Ny Demokrati. Ni vet, det där partiet som gick till val på att vilja aids-testa flyktingar och sedan kasta ut dom.

Vi är nog många som minns det tidiga 90-talet och tänker: ”Men så där är det i alla fall inte nu.” Nej, för i praktiken är det värre nu.

”Men vadå, Ny Demokrati åkte ju ur riksdagen!” Ja, det gjorde de. Och ändå lyckades de genomföra hela sitt flyktingpolitiska program, så när som på några punkter. Hur går det ihop?

Jo, det genomfördes av andra partier. Av stora partier. Av rumsrena och ”demokratiska” partier.

Vi kan ju nämna några av de förslag som Ny Demokrati framförde 1992:
- Skärpta visumkrav för asylsökande.
- Tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta för flyktingar frånkrigszoner.
- En mängd åtgärder för återinvandring.

Genomfört, genomfört, genomfört. Av borgerliga och socialdemokratiska regeringar.

Och givetvis: en generellt allt hårdare asylpolitik.

Så visst. Skrik att du inte vill ha några rasister på våra gator. Men glöm inte bort den rasistiska politik som förs i våra folkvalda församlingar.

Och då talar jag inte bara om de vulgära småpartier på den yttersta högerkanten som med all säkerhet kommer att göra saken ännu värre.

Jag talar om dem som med reell politisk makt redan idag sitter i riksdag och regering och nedmonterar asylrätten.

Jag talar om dem som med reell politisk makt kallar människor för illegala och samtidigt bygger murar runt omkring oss allihop.

4 Comments:

Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

1:57 PM, May 29, 2006  
Blogger Syrran said...

Jag är inte partpolitiskt aktiv så det är inte så troligt att vi möts i någon debatt.

Dessutom diskuterar jag inte med Sverigedemokrater. Er människosyn är bortom diskussion för mig.

4:11 AM, May 30, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:31 PM, May 31, 2006  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:45 AM, July 22, 2006  

Post a Comment

<< Home