Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Thursday, June 15, 2006

Mina jag och folkpartiet

Jag vet att det är lite old. Det har ju i veckor varit det givna samtalsämnet med vänner, familj, kollegor, dejter... Att vi alla egentligen är folkpartister! Det här hemska testet förföljer mig, stör min nattsömn, trycker mig allt närmare gränsen. Identitetskrisen är ett skriande faktum och jag måste rannsaka mig själv offentligt på internet.

Är det så att jag egentligen borde sitta och skriva riksdagsmotioner om att utvisa Sveriges samtliga invandrare som inte bär efternamnet Rojas? Och är det kanske så att jag egentligen vill införa obligatorisk kroppsaga från årskurs fyra? För att inte tala om det bistånd som jag egentligen vill att vi ska skeppa ned till Israel för att bygga ut bosättningarna på Västbanken.

Eller så är det bara så att jag måste göra något åt min livsstil. Måste börja titta på "Efterlyst", måste börja "prioritera prestige när jag väljer bil" (hahahahaha!), måste sluta ha folk på middag, måste baka för första gången i mitt liv, måste köpa trisslotter. Shit, måste köpa trisslotter nu!! Då försvinner det, då blir det bra...

9 Comments:

Anonymous Black Sun said...

Varför måste ni som är ni hela tiden vara precis ALLT? Det faktum att ni aldrig bara väljer en väg utan ska syssla med allt som är anti spär liksom bara på mytbildningen om att det bara handlar om en tillbakatryckt vrede ni inte fick utlopp för då era finborgerliga föräldrar krävde en putsad fasad. Känns som att ni skulle bli så mycket gladare av att bara lugna ner er en smula, ta det lite som det kommer och le åt att det är sommar. Kan inte vara nyttigt att bära på så mycket hat och ilska som ni gör, känner ni inte att ni bara vill spricka ibland? Nej, nästa år tycker jag du ska strunta i promenaden och komma till Folkets Marsch i stället. Har, enligt ryktena, nästan exakt samma effekt på snällheten som pepparkakor :).

6:33 PM, June 15, 2006  
Blogger Syrran said...

Hej.
Jag ler ofta åt att det är sommar. Men inte på en blogg som jag vill säga relevanta saker på.

"Om man inte hatar världen som den är så kan den aldrig ändras."

Men om du är nöjd med sakernas tillstånd så kan ju du äta pepparkakor. Och "folkets marsch" förresten? Är du nazist?

6:10 AM, June 16, 2006  
Anonymous kulturrevolution said...

Jag tycker nog att man kan äta pepparkakor även om man vill förändra en del saker.

Kanske bör du överväga möjligheten att den största förändring du kan åstadkomma är den som ligger i din inställning till världen?

Jag kan också citera: "Du är inte ansvarig för din broders hjärta." (fritt översatt)

Kan tillämpas analogt på systrar.

12:34 AM, June 17, 2006  
Blogger Syrran said...

Hej Carl,
intressant ideologisk utveckling du har gjort sen vi båda var på studentradion. Eller så var du bara väldigt diskret då.

Förstår jag dig rätt om du anser att man i alla lägen bör gilla läget?

Förstår du hur otroligt arrogant följande mening är:

"Kanske bör du överväga möjligheten att den största förändring du kan åstadkomma är den som ligger i din inställning till världen?"

Nästan stötande. Men roligt att du läser bloggen.

3:12 AM, June 17, 2006  
Blogger Syrran said...

Eller det kanske inte var du? Ni är ju faktiskt tre stycken.

3:19 AM, June 17, 2006  
Anonymous kulturrevolution said...

Visst är det jag.

Ta det inte så, det var inte riktat mot dig personligen, utan mot alla människor.

Man bör fokusera på sin egen inställning därför att i slutändan är det vad man har att tillgå.

En mycket gammal tanke om att rannsaka sig själv och inte försöka ändra andra människor. Apropå black suns första kommentar.

Men vi släpper det. Nej, jag har nog inte svängt så mycket, tror jag. Men jag tror inte att vi någonsin talade politik?

Som du vet är privatlivet och det politiska mycket viktigt att skilja åt ;)

3:49 AM, June 17, 2006  
Blogger Syrran said...

"Man bör fokusera på sin egen inställning därför att i slutändan är det vad man har att tillgå."

Varför sysslar du i så fall med opinionsarbete?

3:59 AM, June 17, 2006  
Anonymous kulturrevolution said...

Jag ser inte motsättning, faktiskt. Det är en levnadsregel och du får ta den som en sådan.

Självklart kan man ha åsikter, argumentera och samtala, det är inte det som är poängen.

Men när det gäller hatet tror jag det finns en mental spärr hos mig. Jag kan inte förstå att man måste hata för att kunna göra något bättre. Jag har alltid tyckt att det är en mycket motbjudande tanke.

Att någonting gott skulle uppstå ur hat?

Den hänger också intimt samman med viljan att radikalt förändra världen. Jag blir själv ofta mycket frustrerad över att leva i ett så vänstervridet land som Sverige (jag vet att vi har olika åsikter där, men det är en liknande känsla).

Men jag tror stenhårt på att varje gång man kommer på sig själv med att vilja brutalt och snabbt förändra något bör man tänka: What if? Tänk om jag har fel, tänk hur tryggt vi har det i jämförelse.

Jag går in i mig själv och inser hur bortskämd jag är.

Ungefär så är tanken.

Och dessutom slipper man hata världen så mycket. Hatet är ett problem i sig. Man får ta det för vad det är och inte tro att världen borde vara på ett visst sätt.

Sen är det naturligtvis inget i hinder för att hjälpa andra.

Sen finns det, som du säkert vet, ett kristet ursprung till citatet jag återgav förut - nämligen att man inte ska döma någon annan utan alltid vilja se sina egna brister.

Och det är ju också en annan historia.

Kul att läsa din blogg förresten. Du och Esbati är mina titthål in i den svenska extremvänsterns bloggvärld.

4:37 AM, June 17, 2006  
Anonymous Anna E said...

Mmm, det var ju härligt, jag blev också folkpartist. Undrar om det är DN som hat skapat den här undersökningen..? Nämen, det VAR det ju...daaa (som de brukar säga over there)

3:55 AM, June 20, 2006  

Post a Comment

<< Home