Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Wednesday, July 19, 2006

En kvinna, alla kvinnor

Min filosofiska regel par préference är tveklöst det kategoriska imperativet. Det som kan generaliseras är det rätta och goda. Underbart. Ett och noll. Konsekvens.

Annars verkar folk ha en svaghet för det här med undantag. Det särskilda före det allmänna. Undantaget har t.o.m ett eget obegripligt och felaktigt talesätt, "som bekräftar regeln". Hallå! Ett undantag bekräftar inga regler.

Som min vän Manuel som flydde från Chile och bodde i Upplands Väsby innan han återvände. Han tränade simning i en klubb med mest svennar och i bastun efter simningen vädrade de sina åsikter om "invandrare" som "kommer hit och kommer". Ni vet: bidrag, potatisodling i parketten, the works.

- Men jag då? Sa Manuel.

- Du? Du är ett undantag.

- Nej, sa Manuel. Inga undantag. Jag är regeln. Vi är regeln. Vänj er.

Eller som männen i bussen, där jag bor, eller kring scenen, där jag arbetar. Männen som berättar historier där kvinnor är kött. Historier som ofta slutar med en avsugning. Männen som på baksidan av sina ID-brickor har nakna kvinnor, naket kött. Männen som uppenbarligen hatar kvinnor.

Och samtidigt. Samma män som ler mot mig, hjälper mig att bära, är trevliga. Eftersom jag är ett undantag. Ett undantag från det nakna köttet. De är säkert osäkra på kategoriseringen. Hora? Madonna? Oskuld? Nunna? Men ändå, ett undantag från köttet som kan och bör brukas.

Men jag skall berätta hur det är. Jag är inget undantag. Jag är regeln.

Om hon är kött, är jag kött. Om du köper henne, köper du mig.

Andra bloggar om:

3 Comments:

Anonymous the k said...

du är så grym! bästa bloggen.

7:11 AM, July 21, 2006  
Blogger Syrran said...

Oj, tack så mycket! Har du någon?

7:56 AM, July 21, 2006  
Blogger Nisse said...

Enkla resonemang i svart och vitt målade med den bredaste penseln. Allting blir så enkelt och lättbegripligt om man resonerar kollektivistiskt - tills tankarna konfronteras med verkligheten och resonemangen faller platt.

Det där med "en kvinna, alla kvinnor" och "Om hon är A, är jag A" gäller förstås bara goda egenskaper med offerkoftan på i fråga om kvinnor, precis som kollektivismen rörande män bara gäller dåliga egenskaper som gör att alla män kan framställas som onda. (Vi känner igen resonemanget från vårt sydliga grannland för 70 år sedan.)

När det gäller en kvinna som misshandlar sin partner systematiskt dagligen i flera år, så gäller enligt hyckleri-feminismen inte principen "Om hon - så jag, eftersom det då heter "Om hon misshandlar sin partner systematiskt, så misshandlar jag min partner systematiskt", vilket inte är lika välgörande för föreställningen om sin egen medfödda godhet p g a kön, eller hur?

Tack, för att du gör det så lätt att avslöja det djupa hyckleriet och sexismen som präglar dagens feminism!

2:30 PM, July 23, 2006  

Post a Comment

<< Home