Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Friday, July 28, 2006

Minns henne!

Elsa Maria Bergström har gått bort. Nu blir Uppsala lite fattigare, lite sämre, lite tystare.

Det är omöjligt att nämna allt hennes engagemang och jag skall inte försöka. Men hon var en av de mest drivande i Kvinnor för fred. Och varje torsdag stod hon med Kvinnor i svart på stora torget för att protestera mot Israels apartheidmur och den olagliga ockupationen av Palestina.

Jag kände henne bara väldigt ytligt, men jag vet från dem som stod henne närmare att vi har förlorat en stor humanist och rättvisekämpe. Jag har nog aldrig varit på någon politisk sammankomst i Uppsala där hon har uteblivit.

Jag brukar vara skeptiskt till förebilder. Men om jag får vara som Elsa Maria Bergström när jag är 80 år kommer jag att vara stolt.

2 Comments:

Anonymous koalan said...

Å, vad sorgligt! Jag kände henne också som du, bara mkt ytligt, men hon verkade vara en riktigt cool donna. Visst är d nånstans åt d hållet man själv strävar...

2:34 PM, July 30, 2006  
Anonymous Anonymous said...

håller med. Tack för allt Elsa Maria.

/hoff

5:19 AM, August 11, 2006  

Post a Comment

<< Home