Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, August 22, 2006

Får jag vara din flickvän, Nina?

Du känner säkert till myten om p-pillret för män. Varannat år skriver media om att ett säkert och biverkningsfritt preventivmedel för män kommer att finnas på marknaden - om två år. Alltid två år. Sedan många år har det varit om två år, och vi väntar under tiden på att få ta ett gemensamt ansvar för reproduktionen. När metaforen är etablerad kan jag då konstatera att serietecknaren Nina Hemmingssons samlade enrutingar sedan länge har varit som detta p-piller för män: Varje år ska detta lyckpiller i kvadratisk bokform ges ut om ett år. Jag har misströstat och längtat. Jag längtar fortfarande, men nu på det högst konkreta bokpaket som är på väg till min lägenhet!

Jag har inte många idoler, då idoldyrkan är lite svårt att kombinera med ett entusiastiskt hat mot auktoriteter. Men inför Nina Hemmingsson lägger jag mig ned på marken och kysser hennes klädesfåll, ska aldrig tvätta läpparna. Jag träffade henne en gång i samband med ett föredrag om serieteckning och det kändes som att hon kanske blev lite rädd för min översvämmande kärlek.

Reklam är inte något som förekommer särskilt ofta på denna sida, men jag vill nu uppmana alla att for the love of god skaffa sig Ninas samling Jag är din flickvän nu . Meanwhile lite klipp från Aftonbladet:





Andra bloggar om: , ,

7 Comments:

Anonymous Ia said...

Hehehe. Jag gillar Nemi. Detta också.

5:02 PM, August 22, 2006  
Blogger Syrran said...

Då gillar jag dig!

5:14 PM, August 22, 2006  
Anonymous Anonymous said...

hurra för nina! Det finns ju faktiskt det där albumet Hjälp! som hon gjort med Sara Olausson som är sketa bra.

bas

11:43 AM, August 23, 2006  
Anonymous Ia said...

Sen har vi ju Sonja och Sylvia gemensamt också, för att inte tala om Joni Mitchell och Sofia Karlsson. :)

Läste stora delar av din blogg igår. Mycket bra = både mycket bra och mycket som var bra.

Jag kanske snor den där bokenkäten. Fast det känns alltid lite fånigt och blir alltid lite tomt i huvudet när man ska svara på så livsavgörande frågor. Bok som...? Öh?

11:44 AM, August 23, 2006  
Anonymous Xiomara said...

Wow, roligt att hitta din blogg Syrran, jag gillar den.

10:09 PM, August 23, 2006  
Blogger Syrran said...

Åh, så roligt med kommentarer!
Tack tack tack.

Bas: Visst finns "Hjälp", men jag tyckte inte att man fick tillräckligt mycket av Nina i den.. Å andra sidan kommer citatet "man får göra som man vill" därifrån så jag vet inte.

Kram Syrran

12:40 AM, August 24, 2006  
Blogger Jan said...

Ja Nina H är grym, jag läste just ut " Jag är din flickvän nu". En annan seriebok som jag bara måste rekommendera är Alison Bechdel - "Fun Home", en lysande självbiografi. Jag har skrivit om den på min serieblogg, kolla gärna in:

http://kulturstress.blogspot.com/2006/08/msterverk.html

6:45 AM, September 06, 2006  

Post a Comment

<< Home