Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Monday, August 21, 2006

Stötande praxis kring aborter

Försöker sig Rapport på ett makabert aprilskämt mitt i sensommaren? Försöker någon illasinnad nyliberal misskreditera svensk sjukvård? Det här nämligen inte vara sant: I flera år har aborterade foster rutinmässigt kremerats och lagts i minneslundar utan att kvinnorna fått veta det.

Socialstyrelsen skall nu enligt uppgift ändra rekommendationerna till sjukvårdspersonalen och förstärka "avsnittet om information till kvinnan" säger medicinalråd Bo Lindblom till SVT. Den föreslagna reformen förändrar dock inte det principiellt felaktiga i hanteringen. Denna praxis implicerar nämligen att det aborterade fostret är en person som dött – blivit mördad – och så är faktiskt inte fallet. Eller snarare: det är inte relevant huruvida man anser att det aborterade fostret är en person eller inte. Så länge svensk lagstiftning ser ut som den gör skall foster inte rutinmässigt begravas i minneslundar, svårare är det inte. Om den enskilda kvinnan önskar det kan man naturligtvis inte ha några invändningar, men initiativet och beslutet skall vara endast hennes. Sjukvårdspersonalens personliga åsikter kring abort skall överhuvudtaget inte få något spelrum; kan man som läkare eller sjuksköterska inte verka utifrån detta bör man söka sig ett annat yrke.

I inslaget visades bilder från en minneslund som pryddes en gråtmild reliefskulptur i brons föreställande ett foster. Jag har faktiskt sett en sådan skulptur i verkligheten, i samband med universitetsstudier utomlands. På katedralen i Valparaíso, Chile, är den utmejslad i själva stenen tillsammans med en bön för ”de barn som mördats innan de föddes”. För mig känns det inte helt... fräscht att myndighetsföreträdare i Sverige begraver foster i minneslundar som delar estetiska uttryck med kyrkan i det mest konservativt katolska landet i hela Latinamerika. Med kyrkan i ett land där tusentals kvinnor dör varje år för att de förnekas makten över sina egna kroppar.

Andra bloggar om: , , , ,

Pingat på intressant.se

3 Comments:

Anonymous Tora said...

Precis min åsikt. Jag tycker det är skandal. Hur kan man tillåta att myndigheter ägnar sig år lagtrots? Riktigt illa faktiskt.

4:27 AM, August 24, 2006  
Blogger Syrran said...

Eller hur, detta måste ändras!

Jag är också förvånad eftersom en vän till mig som är sjuksköterska har berättat att kraven på sjukvårdspersonalen är väldigt hårda vad gäller just inställningen till reproduktiva rättigheter (åt rätt håll alltså)

Jag kan också lägga till att jag läser din blogg med stor behållning! Och att jag faktiskt har intervjuat dig typ 2002, i Uppsala Studentradio, programmet Puma. Du sade smarta saker redan då.

/Syrran

7:39 AM, August 24, 2006  
Anonymous Suss said...

Jag skulle vilja höra din förklaring på vad man skulle göra med fostrena istället då? Ska de slängas i en bytta med medicinskt avfall kanske? Är det en mänsklig handling? Det ÄR inte bara en cellklump som försvinner ut i tunna luften när man gjort en abort det måste man inse. Jag är inte emot abort som företeelse men jag tycker att man rent existensiellt borde diskutera vad det faktiskt innebär istället för att få tokspel när man får reda på att det faktiskt är ett foster - en början till ett barn - som har dött, eller mördats om du nu vill använda såpass dramatiska begrepp och begravts.

Det är bra att de stärker rekommendationen att informera kvinnan, men isåfall ska det göras INNAN ingreppet, det kanske får en och annan kvinna att tänka till ytterligare en gång..

3:27 AM, September 17, 2006  

Post a Comment

<< Home