Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Monday, September 11, 2006

11/9 - En symbol för världsordningen

En viktig årsdag idag, den 11 september. En dag som i sin tydlighet och tragik för står som det främsta exemplet för en världsordning där extremistiska aktörer tar sig rätten att med våld ändra historiens förlopp och rita om kartorna.

För den 11 september 2006 är det 33 år sedan USA såg till att med pengar, våld och övermakt krossa den chilenska demokratin.

Jag talar inte om Chile för att Santiago var mitt första möte med och förblir min första kärlek i Latinamerika. Jag talar om Chile t ex för att straffrihet ännu råder - för Pinochet och för Kissinger.

Och jag talar om Chile för att hålla blicken klar när andra med darr på rösten skriker om ett annat 11 september.

Pingat på intressant.se

Andra bloggar om: , , ,

6 Comments:

Blogger jinge said...

Vi skulle kunna räkna upp en oändlig lista med försyndelser som USA gjort sig skyldiga till. Vore 3000 oskyldigt dödade ett kriterium för att platsa på den listan så kommer mer än tio illdådbegångna av USA före WTC. Kanske så många som 25-30 bara efter WWII.

Chile är ett av dessa.

1:09 AM, September 11, 2006  
Blogger Syrran said...

Självklart är det så. Men Chile är särskilt värt att nämna pga symboliken i datumet.

(Och min personliga relation till landet spelar ju en viss roll för att jag skriver om just detta..)

1:28 AM, September 11, 2006  
Blogger Marcus said...

Mycket bra, Syrran!

2:00 AM, September 11, 2006  
Anonymous Andrea said...

För ett år sedan skrev Agneta Enström yelah på samma ämne en mycket bra analys:
länk

4:06 AM, September 11, 2006  
Anonymous Björn said...

för en schysst lista över amerikanska "befrielseäventyr" rekommenderas William Blums bok "CIA och USA:s verkliga utrikespolitik". allt ifrån väderförändringsteknologi på kuba till porrinspelningar med syfte att störta sukarno i indonesien...

6:57 AM, September 11, 2006  
Anonymous Xiomara said...

Bra Syrran. Du e bäst.

Lite good news
http://abcnews.go.com/International/wireStory?id=2412275

2:55 PM, September 11, 2006  

Post a Comment

<< Home