Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Sunday, September 03, 2006

Bloggtoppen.se full av rasister

Har ägnat en stund åt att studera kategorin ”politik” på bloggtoppen.se: Esbati ligger naturligtvis stadigt etta, jinge.se och Federley bubblar runt på topp fem, mycket sossar och liberaler… Och en väldig massa rasister. Ikväll återfinns minst tolv stycken uppenbart rasistiska bloggar på topp 1 – 100 på den sida som säger sig hysa ”Sveriges bästa bloggar”.

Jag kommer naturligtvis inte att länka till dessa virtuella avskrädeshögar, men efter en snabb genomläsning kan man konstatera att det rör sig om sedvanlig vulgär högerextremistisk retorik: ”En nationalistisk blogg”, ”Våga vara annorlunda - protestera mot massinvandringen!”, "Försvarare av demokratisk nationalism och den kristna tron”, ” En sida om hur mitt Sverige ser ut idag. Integrationsproblemen i Sverige blir inte mindre. Människor är trötta på att rätta sig efter islam.” Vidare talas det om massvåldtäkter av svenska kvinnor, diskriminering av svenskar och ”hotet från islam”.

Ett ord kan vara värt att sägas kring begreppet ”rasism” innan vi går vidare, då det finns vissa svårigheter kring att enas kring hur detta skall användas. ”Rasist” är ju ett ord som för alla utom det lilla fåtalet har en stark negativ innebörd och många av dem som tillhör Nationaldemokraterna och Sverigedemokraterna tar också tydligt avstånd från rasismen som ideologi. Man talar inte längre om ”raser” som står i hierarkisk relation till varandra utan om ”kulturer” som bör hållas åtskilda. Rasmus Fleischer skrev för flera år sedan om denna ”etnopluralism” och menar fullt riktigt att:


Snarare än som en chauvinistisk lära om den egna folkgruppens överlägsenhet, bör rasism definieras som alla de praktiker och ideologier som producerar, stärker och avgränsar upplevda gemenskaper som ras, folk eller liknande, emedan särbehandling av dem som tillhör en annan kategori görs till något viktigt och avgörande. Först då har vi ett begrepp som täcker även dagens nya former av rasism. (Arbetaren 23/04)

Att bloggtoppen.se hyser en rad rasistiska bloggar är naturligtvis djupt oroande. Eftersom rankningen sker utifrån antalet besökare betyder det att dessa främlingsfientliga och rasistiska bloggar har en hel del besökare varje vecka. Men statistiken väcker också frågor kring vilket ansvar bloggtoppen.se kan sägas ha för det som återfinns på deras listor. Skall vilken antidemokratisk skit som helst kunna vara med?

Jag skall inte lägga ord i munnen på de ansvariga bakom bloggtoppen.se, men om de inte är helt nonchalanta inför vilka bloggar som befolkar deras sida torde de i alla fall ha tänkt tanken. Och uppenbarligen (eftersom rasistbloggarna är kvar) kommit fram till att det ”inte är deras uppgift att censurera åsikter, att internet är fritt för alla, att de lika gärna kunna plocka bort alla som ger uttryck för den och den ideologin…”

Men sanningen är ju denna att bloggtoppen.se är ett privat initiativ och inte någon myndighet med ansvar för att implementera tryckfrihetsförordningen. Eftersom de aktuella bloggarna ofta håller sig inom hetslagstiftningens ramar och de när de hetsar gör det mot den ospecificerade gruppen ”invandrare” går det oftast inte att komma åt dem på laglig väg. Däremot kan bloggtoppen.se i egenskap av privat aktör själv bestämma vilka bloggar som skall vara med på deras sida och skulle alltså mycket väl kunna beröva SD och annat slödder på utrymme och uppmärksamhet. De skulle kunna ta det moraliska ansvar vi alla delar att bekämpa rasism och främlingsfientlighet i det svenska samhället.

Pingat på intressant.se

Andra bloggar om: , , , ,

26 Comments:

Blogger Aoife said...

Det ar inte bara bloggtoppen.se som ar fullt av rasister. Pa Youtube kan man uttrycka bade det ena och det andra. Detta upptackte jag genom detta skrammande foxnyhetsinslag om muslism invasion i malmö
http://www.youtube.com/watch?v=CXAlNN6H7u8. Vad gallande om bloggtoppen.se har nagot ansvar eller inte ar svart att svara pa. "Moraliskt ansvar som vi alla delar" later bra nar du sager det (du verkar ju vettig) men tank om det istallet kom fran en kristen fundamentalist om tex abortfragor. Utifran vilket kriterium ska de bestamma vad som ska fa vara med eller inte? Man maste absolut inte tolerera allt men min mening ar att tysta ner andras asikt, hur pervers den ma vara, varken funkar eller ar sarskilt etiskt riktigt. Tyvarr.

4:49 PM, September 03, 2006  
Anonymous Erik Almqvist said...

This comment has been removed by a blog administrator.

12:01 AM, September 04, 2006  
Anonymous kas said...

"Däremot kan bloggtoppen.se i egenskap av privat aktör själv bestämma vilka bloggar som skall vara med på deras sida"

Ja och de gränsdragningar som blir aktuella kommer naturligtvis att påverkas av den mannens politiska åskådning.

Det är en konstig ordning i bloggosfären om det skall sitta enskilda småpåvar och utöva censur.

En som avförts från Bloggportalerna runt intressant.se utan att veta varför.

Fredrik Reinfelds riktiga lögn

12:02 AM, September 04, 2006  
Blogger Sven Elander said...

Det är givetvis viktigt att diskutera huruvida man ska använda sig av censur eller inte. Men ännu mer intressant, och skrämmande, är varför dessa bloggar verkar ha så många läsare. Det är det riktigt obehagliga. Sen tror jag att folk kommer att hitta de bloggar de vill läsa oavsett vad bloggtoppen gör åt saken.

1:22 AM, September 04, 2006  
Anonymous Henrik said...

"bör rasism definieras som alla de praktiker och ideologier som producerar, stärker och avgränsar upplevda gemenskaper som ras, folk eller liknande"

Håller inte med. Ett exempel för att förklara det felaktiga i definitionen:

Jämför Sverige idag med Tyskland 1940. Med kultur menas två saker, underhålningsformer och ideér. Jag kan köpa att underhålningen i Sverige och Nazityskland är lika mycket värt. Men ideérna är inte lika mycket värda! Därför är Sveriges kultur överlägsen Nazitysklands kultur. Är jag rasist för att jag tycker detta?

Sedan så har vi frågan med demokrati mot diktatur, jag gillar demokrati. Är jag då rasist? För att gilla demokrati innebär ju att man anser att demokratiska kulturer är bättre än diktatoriska kulturer.

Det måste vara möjligt att kritisera dåliga delar av en kultur utan att bli anklagad för att vara rasist.

1:28 AM, September 04, 2006  
Blogger Traditionalist said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:27 AM, September 04, 2006  
Anonymous Josh said...

Södertäljes stolthet, Marc Abramson, förklarade häromdagen att ND inte är rasister, de är... håll i dig nu: Kulturpluralister! Jojo. Låter fint, och betyder verkligen ingenting.

http://www.scriptorium.se/josh/2006/08/30/kulturpluralism/

4:27 AM, September 04, 2006  
Anonymous sidekick said...

Henrik,
det blir kulturrasistiskt när du kategoriskt fördömmer en kultur och vägrar att se till nyanser inom kulturen, att det finns motsättningar, särintressen och politiska konflikter. Det blir kulturrasistiskt när du tillskriver alla människor som vistas inom kulturen vissa egenskaper, nästan som om de var födda med dem rasmässigt.

Det handlar också om vem som ska ha rätten att bestämma vad som tillhör en viss kultur och vad som är en avvikelse. De flesta svenska män ryggar vägrar inse att mäns våld mot kvinnor är en stor del i svensk kultur, t.ex. Samtidigt tillskriver många av dessa svenska män andra människor ojämställda åsikter pga deras kulturella tillhörighet, trots att dessa människor inte alls upplever att beskrivningen passar dem.

Sedan är det så att kultur används som ursäkt för att ekonomiskt och materiellt undertrycka andra människor som tillhör andra kulturer.

5:05 AM, September 04, 2006  
Anonymous Björn said...

Dags för ett bloggupprop under parollen "Bojkotta bloggtoppen"?

6:23 AM, September 04, 2006  
Anonymous Försvarare av demokratisk nationalism och den kristna tron said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:39 AM, September 04, 2006  
Anonymous sidekick said...

blond nordgerman ger bra exempel på svenskt kvinnohat. Du kanske skulle läsa på lite muslimsk feminism och lära dig respektera kvinnor?

Jag tror det är dax Björn.

7:41 AM, September 04, 2006  
Anonymous tv said...

Om ni missade årets dokumentär ”Islams barn i folkhemmet” på SVT den 28 aug, så har ni chansen att se reprisen som kommer på torsdag den 7 september på SVT 1. Kl. 23.20.

Mer info på:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53606&a=642614&lid=puff_646139&lpos=lasMer&lid=puff_646536&lpos=lasMer

Det går även att se filmen på SVT:s hemsida. Skrolla ner till Islams barn i folkhemmet”

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1411&lid=Samhalle_och_Dokumentar

10:00 AM, September 04, 2006  
Blogger Syrran said...

En klargörande om min kommentarpolicy: Jag diskuterar överhuvudtaget inte med rasister, sverigedemokrater, "nationalister","patrioter" och liknande.

Vissa av de kommentarer som förekommit här har varit mycket tydliga och andra var oklara. Vad gäller de oklara har jag kollat upp deras egna bloggar och de som har fallit in under någon av kategorierna ovan har raderats. Skribenterna behöver inte besöka min blogg igen.

Beträffande bojkott av bloggtoppen.se tror jag att det är bättre att vi allihop mejlar de ansvariga för portalen och frågar hur de har tänkt.

Mvh Syrran

1:48 PM, September 04, 2006  
Anonymous Niklas L said...

Som jag uppfattar saken speglar bloggtoppen ungefär samhället i stort. Press och tv däremot speglar inte samhället i stort. Utgår man från dem kan man kanske därför bli förvånad/chockad av bloggtoppen och liknande fora.

Sedan till frågan var man ska dra gränsen? Jag menar att det enda försvarbara är att dra gränsen vid vad som är olagligt eller ej. Allt annat vore djupt godtyckligt och därför odemokratiskt.

Slutligen, jag tror att man måste våga lita på att folk själva kan bedöma vad de ska läsa och hur de ska förhålla sig till det och inte agera förmyndare. Det är bra om de får se exempel på avvikande/oönskade åsikter så att de kan fundera på hur de ska bemötas.

Kram,
Niklas

1:13 PM, September 05, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Om man nu ska plocka bort bloggar för att de är antidemokratiska ska man vara konsekvent. Då borde också vänsterextremistiska bloggar inte få finnas med, där finner man många gånger försvar för och uppmaningar till terrorism och diktaturstöd. Själv är jag ingen censuranhängare och tror inte att det som är obehagligt försvinner för att man låtsas som det inte finns. Därför tycker jag inte att bloggtoppen ska ägna sig åt någon politiskt korrekt sortering så länge materialet inte bryter mot lagen.

Sigge

12:50 PM, September 10, 2006  
Blogger Syrran said...

Min utgångspunkt just här är inte filosofisk och teoretisk, utan strategisk: hur kan man bekämpa Sverigedemokraterna?

Om frågan gällde t ex nationell lagstiftning skulle jag resonera annorlunda - SD bör naturligtvis inte förbjudas att verka som parti. Föreningsfriheten skall alltid värnas.

Jag menar självklart heller inte att SD och deras polare skall förbjudas att uttrycka sig på bloggar etc. Men bloggtoppen.se är en privat bloggportal inom vilken man kan sätta vilka regler man vill och deklarera dessa öppet.

Det står sedan SD-anhängare fritt att starta egna bloggportaler typ "Rasistiska bloggtoppen" eller "ariska bloggtoppen" eller vilka sjuka grejer de nu vill ägna sig åt.

Mvh Syrran

2:54 PM, September 10, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:39 AM, September 13, 2006  
Blogger Syrran said...

Jag påminner om min kommentarpolicy: "nassar och sexister göre sig icke besvär, jag är inte intresserad"

Mvh Syrran

6:22 AM, September 13, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

1:24 AM, September 14, 2006  
Blogger Syrran said...

Jag upprepar, håll dig borta.

2:21 AM, September 14, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

2:46 AM, September 14, 2006  
Blogger Syrran said...

Respektera vad jag säger istället.

5:21 AM, September 14, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:34 AM, September 14, 2006  
Blogger Joakim Larsson said...

This comment has been removed by a blog administrator.

5:35 AM, September 14, 2006  
Blogger Syrran said...

Jag har inte bett dig respektera mina åsikter och jag respekterar verkligen inte dina.

Men jag håller mig borta från dina ev sidor och jag vill be dig att göra detsamma för mig.

Jag kommer aldrig att diskutera med någon som hyser ditt partis människosyn och jag vill heller inte ha dina kommentarer på min blogg. Jag fattar inte att det ska vara så omöjligt att greppa.

6:20 AM, September 14, 2006  
Anonymous Henrik said...

Hej syrran!

Läste sidekicks påhopp på mig. Jag är kulturrasist, va fan! Jag som är stark anti-rasist. Fem olika reaktioner på detta.

1. Om man kritiserar Israel så kan man lätt bli anklagad av någon jude för att vara antisemit. Dom omdefinierar ordet så att all kritik mot Israel blir antisemitisk. Någon som ser likheter till hur ordet kulturrasist används?

2. Komiskt att man kan vara kulturrasist när man kritiserar Hitler!

3. Jag har aldrig sagt att alla i dagens Sverige är bättre än alla i Nazityskland. Med ordet kultur menas här rimligen antingen en samling kanon, i nazistiska fallet böcker av Musselini, Hitler, Meistre och kanske några till. Eller också någon form av medelåsikt. I ingen av fallen finns en sådan patetisk definition som att ett lands kultur skulle vara vad precis alla i ett land anser. Det är alldeles möjligt att leva i ett land utan att för den skull vara en del av det landets kultur!

4. Jag antar att alla vill ha en bättre värld. Ja då måste vi använda våra hjärnor. Och vad innebär det att använda sina hjärnor? Jo man kritiserar det som är dåligt och berömmer det som är bra. Ordet kulturrasist försvårar möjligheten att kritisera saker.

5. När man kastar ordet rasist över en oskyldig så minska ordet i värde.

"Sedan är det så att kultur används som ursäkt för att ekonomiskt och materiellt undertrycka andra människor som tillhör andra kulturer."

Och ordet kulturrasist används för att skydda sig mot kritik. Att vi har en rasistisk värld innebär inte att man kan anklaga all kritik för att vara rasistik. Man måste försöka skilja på saklig och osaklig kritik!

Lägger också upp detta medelande på sidekicks blog, för att se om hon tycker det är okej att kalla mig rasist.

3:36 PM, September 16, 2006  

Post a Comment

<< Home