Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Tuesday, September 19, 2006

Är samhället ett företag?

"Så mycket tjänar du på maktskiftet". Jag läser äcklad löpsedeln utanför Luthagens livs.

Den som följer det offentliga samtalet kan lätt få uppfattningen att ett nationellt val i Sverige handlar om två saker: Hur många kronor och ören den enskilda människan ytligt sett "tjänar" eller "förlorar" på den ena eller andra regeringen samt vilken regering som rent operativt är "duktigast" på att "leda" Sverige.

Det första består av traditionell högerpropaganda om att skatt är stöld och att dessa pengar försvinner ned i ett svart hål någonstans inne i Rosenbad. Denna ytterst politiska uppfattning har anammats av media som neutral sanning och många människor tror idag allvarligt att skatt är någonting som bara försvinner från deras lön och inte något som gör att vi har ett samhälle som åtminstone i viss mån kan tillgodose människors ekonomiska och sociala rättigheter.

Det andra är nästan ännu värre. Politik är enligt detta synsätt detsamma som entreprenörskap och någon slags politisk yrkesskicklighet. Riksdagsvalet är ett rekryteringsärende i företaget Samhället. Medborgare frågas ut i media om valresultatet och man får svaret att "ja, jag tror att Reinfeldt att bättre på att styra landet".

Bättre på att styra landet. Duktigare. Skickligare.

Jag har faktiskt inga åsikter om Reinfeldt & Co:s yrkesskicklighet som politiker. Men jag vet att deras syn på människovärde, rättvisa, solidaritet och mänskliga rättigheter skrämmer mig. Jag vet att de, om de får chansen, kommer att göra denna plats på jorden till en plats där de ekonomiska klyftorna ökar och snaran dras åt kring strupen på dem som redan har svårt att andas.

Denna allmänt förhärskande synen på samhället som ett företag som politiker kan vara mer eller mindre skickliga på att leda blir faktiskt bara rimlig om man ser de folkvalda politikerna som förvaltare av kapitalismen. Jag menar ju att de alla, från höger vänster är just sådana förvaltare, men att det finns skillnader i hur man ser på denna roll: är jag en skurtant som rensar upp efter det ekonomiska systemets härjningar och bjuder ett visst motstånd? Eller är jag dess främsta samarbetspartner?

En alliansregering kommer helt enkelt att vara otroligt skicklig på att leda företaget Sverige och förvalta kapitalismen. Vad som för det stora flertalet följer i dess framgångsrika spår vet vi alltför väl.

Pingat på intressant.se

Andra bloggar om: , ,

8 Comments:

Anonymous Bengt O. said...

Nej, samhället är inte som ett företag och ännu mindre som ett privat hushåll som den primitiva liberala ideologin vill få oss att tro. Men systemskiftet skedde redan för länge sedan som en fortsättning av Reagan/Thatchereran. Om det sen är en "vänster-" eller "höger-" regering som administrerar det hela är av mindre betydelse.

Riksbankens "oberoende", "budgeteringsmarginaler" och den uppenbara desinformationen att EU:s stabiliseringspakt skulle hindra oss från att föra en aktiv ekonomisk politik är bara några av symptomen på detta systemskifte.

Det skall förresten bli spännande att se vad som händer när alliansen skall genomföra sina förslag och man omedelbart kommer att hamna i totalfinansieringsfällan.

6:02 AM, September 20, 2006  
Blogger Marcus said...

Tyvärr är ju socialdemokratin alltför villig att stämma in i kören som gapar att politik handlar om bästa möjliga förutsättningar för ekonomin... Valrörelser i Sverige är sedan åtminstone 15 år tillbaka pragmatiskt orienterade, där argument byts om vad som mest gynnar plånboken. Jag tror dock att förlusten tvingar sossarna att tänka om något kring sin retorik. Vi får hoppas det.

12:30 AM, September 21, 2006  
Anonymous Hjalle said...

Tänkte egentligen inte kommentera detta specifika inlägg utan mer kommentera dina inlägg i stort. DE är grymma!!!

Tack för att jag får ta del av dina tankar på detta vistuella sett.

1:11 AM, September 21, 2006  
Anonymous Björn said...

japp, historien är slut, ideologierna döda som fukuyama sa, och sverige kommer säkert gå med jättevinst. fy fan va bra.

men jag e inte bitter.

3:59 AM, September 21, 2006  
Anonymous Björn said...

..ironi..alltså.

4:00 AM, September 21, 2006  
Blogger Syrran said...

Hej Hjalmar!
Länge sedan.. och i ett annat land.
Och tack så mycket. Kram K

4:09 AM, September 21, 2006  
Blogger Marta Axner said...

Hej,
du är utmanad: http://martaaxner.blogspot.com/2006/09/bokutmaning.html
Om du nu är sugen på att skriva om något anat än politik.

3:49 PM, September 21, 2006  
Blogger Syrran said...

Åh, Marta!
Jag vill inget hellre än att bli bokutmanad.. Tyvärr gjorde jag faktiskt den där på eget bevåg i augusti.

http://syrran.blogspot.com/2006/08/bloggutmaning-om-bcker.html

Men tack så mycket! Jag ska försöka hitta en annan utmaning att skicka till dig. Kram

12:44 AM, September 22, 2006  

Post a Comment

<< Home