Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Sunday, October 15, 2006

Om kommentarer och bloggares ansvar

Vilket ansvar har jag som bloggare för de kommentarer som publiceras på min sida? Rent juridiskt antar jag att ansvaret är entydigt mitt, men mitt intresse berör snarare den moraliska och politiska aspekten av detta. Jag fick en fråga av Kamikaze angående min kommentarpolicy. Varför raderar jag per default alla SD-anstrukna inlägg men låter följande stå kvar: "Jag önskar bara att palestinierna hade raketer som nådde Knesset..". Detta kommenterades apropå min text om Israel igår.

Min princip lyder ungefär såhär: Jag raderar alla kommentarer med rasistiskt och nationalistiskt innehåll alternativt sådana med upphovspersoner som på sina bloggar sprider dylik propaganda, och framförallt sådana som har anknytning til Sverigedemokraterna. Bakgrunden till detta är främst strategisk: Den nationalistiska rörelsen rycker framåt i Sverige och måste bekämpas med de medel som står till buds och mitt minimala bidrag till den kampen består bland annat i att ingen via mig ska hitta till en nationalistisk blogg. Jag har även raderat kommentarer som har länkat till uppenbart antisemitiska publikationer samt inlägg från en viss sexistisk man vars enda motiv är att trakassera feministiska kvinnor.

Det finns dock inga ambitioner hos mig att radera allt jag inte håller med om. Min möjligen godtyckliga gräns gäller rasism och nationalism och därför kan en uppmaning till politiska attentat på regeringar, liksom i den aktuella kommentaren, faktiskt stå kvar. Det betyder inte att jag håller med. (Skulle folks reaktioner bli lika starka om någon skrev "Bomba Rosenbad"?) För att ta ännu ett exempel skulle det mig vara helt främmande att radera eventuella kommentarer från abortmotståndare trots att jag betraktar dem som the lowest of the low som baserar sina åsikter på ett totalt förakt för kvinnors villkor och rättigheter. Om jag skulle behöva ställa mig bakom alla kommentarer jag får skulle jag vara ingen mindre än en pro-israelisk, värdekonservativ, anarkist och basist som dessutom sympatiserar med något beigt mittenparti.

Länkar är naturligtvis än mer problematiskt eftersom man då ytterligare sanktionerar andras åsikter och utfall. Man kan naturligtvis kompromissa och rubricera ”bloggar jag läser” eller dylikt för att signalera neutralitet, men detta räcker ju inte ända fram. Som exempel länkar jag till ett par aktiva sossars bloggar, för att de är intressanta och för att jag gillar dem som personer. Jag känner samtidigt en mycket stor motvilja mot det socialdemokratiska partiet som inte bara är reffigt utan framförallt är ett parti som under de senaste åren har antagit Ny Demokratis flyktingpolitik, försvarar diplomatiska försäkringar och samarbetar med moderaterna kring vapenexporten. Jag ställer inte de aktuella brudarna till svars för denna politik eftersom jag misstänker att de inte heller gillar den trots att de är medlemmar i partiet och jag känner inte heller att jag behöver ta ansvar för någon sosseanknytning för att jag länkar till dem.

Slutligen vill jag medge att frågan om Israel och Palestina är svår att skriva om eftersom man ständigt riskerar att sätta sig i knäet på grupper som ägnar sig åt etniskt baserad argumentering, trots att man själv aldrig talar eller tänker i sådana termer. Jag återkommer om detta.

Kanske intressant?

Andra bloggar om: ,

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du tar alltså bort inlägg här i din blogg där det finns en länk till en sida med något som helst nationalistiskt innehåll. Vad är nationalistiskt, och vad kännetecknar vilka som är det?

Det är sent som tusan, och jag fann denna bloggen av en slump. Jag återkommer!

/Marty.

7:47 PM, October 15, 2006  
Anonymous Blogge Bloggelito said...

Du har inget juridiskt ansvar alls för det som skrivs av andra på din sida, om du kan fastställa att skribenten tagit del av lämpliga villkor för medverkan i bloggen och om du i efterhand korrigerar det kommenterade.

För Blogspot finns inga sådana kommentarsvillkor, men sidan ligger å andra sidan inte i Sverige och faller därför inte under den svenska s.k. personuppgiftslagen utan under amerikansk lagstiftning (som är betydligt mer tillåtande än den svenska).

Dock kan allt du själv skriver fortfarande användas mot dig också i Sverige.

Personligen anser jag att det är höjden av feghet att radera kommentarer så länge de innehåller något slags vettig tanke och inte är spam. Håller man att radera politiska kommentarer legitimerar man nämligen den censuriver som är så vanlig i t.ex. Kina.

10:07 AM, October 16, 2006  
Anonymous Seb said...

Strategin att halla SD ute har ju inte funkat for bra sa har langt. Det enda sattet att stoppa dom ar att argumentera mot dem sa att alla ser att de ar gjorda av luft.

Dessutom tror jag att det ar farligt for varat oppna demokratiska samhalle att forsoka tiga och ignorera obehagliga asikter. De flesta verkar som att de inte kan debattera mot SD. Varfor?

Hot och andra obehagliga handlingar som riktas mot sig som person har jag dock full forstalse for att du tar bort. Hoppas bara for bade demokratins skull och for din egen skull att du inte forlorar fotfastet.

6:24 PM, October 16, 2006  
Anonymous Blogge Bloggelito said...

Det är inget svårt att "debattera" mot SD, dessa xenofoba element som tycker att höjden av svenskhet är att äta en kanelbulle (Sri Lanka) till kaffet (Colombia) på en ledig långfredag (Judéen).

8:32 PM, October 16, 2006  
Blogger jinge said...

Blogge Bloggelito har fel. Du är ansvarig till 100 % enligt den s.k. ”BBS-lagen” Tvivlar du så kan du vända dig till datainspektionen och fråga.

När det gäller kommentarer från främlingsfientliga grupper så är normalt det främsta skälet att Google ska indexera deras URL: och därför ge rasistsidorna högre ranking. Därför tar jag konsekvent bort URL i de kommentarer som kommer från det hållet.

F.ö. gillar jag inte resonemanget om raketer mot Knesset. Israel har genom sin militära övermakt ägnat sig åt vad som definitionsmässigt är folkmord. Man har dessutom ockuperat landet och jagat iväg minst 700 000 palestinier som nu befinner sig i flyktingläger runt om i regionen.

Man sköt raketer mot ett sådant flyktingläger inne på Västbanken och dödade åtta människor för ett par dagar sedan. Det enda de kan försvara sig med mot de amerikatillverkade krigsmaskinerna och raketerna är Kalasjnikovs. Jag anser att det vore utomordentligt bra om palestinierna hade samma militära styrka och kunde besvara de israeliska attackerna.

DET är knappast någon vare sig extrem eller ovanlig uppfattning jag ger uttryck åt.

Sionistlobbyn tar givetvis chansen och hoppar på dig, det gör de eftersom de vet att det inte är någon idé att försöka tjafsa med mig. Dessutom är du kvinna, för att travestera en helt annan debatt om diverse statsråd…

12:28 AM, October 17, 2006  
Anonymous Blogge Bloggelito said...

Datainspektionen: "Eftersom Internet är ett internationellt datanät kan personuppgifter på webbsidor komma att överföras till och läsas av användare i länder där skyddet för personuppgifter inte är lika starkt som i Sverige och övriga länder inom EU. Denna risk måste beaktas när man prövar om en behandling är tillåten."

Vad folk skriver på en _amerikansk_ server som Blogspot är således inte föremål för svensk lagstiftning.

"Om personuppgifterna behandlas uteslutande för journalistiska ändamål gäller i huvudsak bara bestämmelserna om säkerhet i PuL. Inom ramen för ett journalistiskt ändamål ligger att informera, utöva kritik och väcka debatt om samhällsfrågor av betydelse för allmänheten. Undantaget är inte avsett bara för etablerade massmedier och personer som är yrkesverksamma inom sådana medier utan även andra kan behandla personuppgifter för journalistiska ändamål."

(En blogg räknas per praxis som journalistiskt ändamål. Vill man vara säker skaffar man ett utgivningsbevis.)

BBS-lagen gäller inte för bloggar.

7:20 AM, October 17, 2006  
Blogger jinge said...

BBS-lagen gäller bloggar. Enligt en jurist jag talat med på DI. BBS-lagen gäller även kommentarer på bloggar, enligt samma jurist. Visserligen likställs en blogg med journalistiskt ändamål, men det beror snarast på att det ännu ej finns något vägledande rättsfall. Det kommer.

Ett utgivningsbevis ändrar bara vilken åklagarkammare som handlägger ärendet, man får lika fullt inte skriva vad som helst.

Skulle jag kalla dig "pucko" så är det helt ok. Men skulle jag lägga ut namn och adress och dina betalningsanmärkningar (om du hade några) så vore det ett brott mot PUL. Oavsett vilket land servern ligger i. Troligen är det dessutom försvårande om det är i USA enligt ditt citat.

12:15 AM, October 18, 2006  

Post a Comment

<< Home