Syrran

Bränn flaggan, öppna gränserna, allt åt alla.

Sunday, October 08, 2006

Över gränsen

"Non EU Nationals - Passport Control".

Men där behöver jag inte passera på min väg hem från semester till jobb, lägenhet och en legitim tillvaro.

För Schengen och jag we're like this. Fri rörlighet, utbyte över gränserna, EU är verkligen fantastiskt. EU är framtiden. EU är ett glänsande gated community för oss med rätt dokument i fickan. Fantastiskt hur vi kan gå mellan rummen i vårt taggtrådsklädda hus. Ingen kan komma in, men vi kan röra oss fritt.

Och skulle någon uniform inom flygplatsens väggar ändå undra vid åsynen av mina buskiga, mörka ögonbryn kan jag alltid vifta med mitt vinröda pass. Kolla - personnummer, otaliga hologram, "microtext" och the works. Ni kan inte röra mig! EU National...

Än har jag dock inte begåvats med Bodströms baby i fickformat, dvs ett biometriskt pass. Inga fingeravtryck, ingen bit av min hud eller iris. Men snart.

Greppet hårdnar. Kryphålen täpps igen. Panopticum. Är det detta som ska uppröra mig? Att möjligheterna att kila som små möss genom springorna i husets tjocka väggar gradvis försvinner?

Nej, springorna kan vi skita i. Huset måste rivas.

Pingat på intressant.se

Andra bloggar om: , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Välkommen hem syrran! Jag har saknat dig... och inläggen förstås. Puss koaly

11:16 AM, October 08, 2006  
Blogger jinge said...

Fortfarande finns det ju möjlighet att passera utanför gränskontrollerna, men det kommer man väl att åtgärda med ngn "Israeliska Muren" eller "Mexikanska Muren". Sedan Berlinmuren revs har det kommit upp nya, och de nya är längre även om Bush inte byggt färdigt sin än.

Själv vill jag ha ett torp i skogen med mur runt. Mur bara för att hålla räven utanför och min sambo innanför. Min sambo är en kattfröken på 2 1/2 år.

12:32 PM, October 08, 2006  

Post a Comment

<< Home